Vader dement, wie helpt dochter op weg?

Toen haar moeder in de zomer van 2017 plotseling overleed stond dochter Sonja voor allerlei vragen. Naast het feit dat er van alles geregeld moest worden rondom de uitvaart bleek dat haar vader veel vergeetachtiger was dan ze ooit had gemerkt.

Ik ging er bijna aan onderdoor

Samen met haar broer probeerde Sonja een oplossing te vinden. We gingen dagelijks even naar mijn vader, aten met hem, en zorgden voor hem. Hij wilde steeds weten waar mama was en het deed veel pijn om hem zo te zien. Na een paar maand hielden mijn broer en ik het niet meer vol. Dagelijks voor mijn vader zorgen bleek erg zwaar en niet haalbaar naast ons werk en gezin. Ik ging er bijna aan onderdoor. Ik wou graag voor mijn vader zorgen want hij had ook altijd met veel liefde voor ons gezorgd. Dit uit handen geven voelde als verraad. Hij had ons nodig, zeker nu mijn moeder er niet meer was.

We zagen door de bomen het bos niet meer

Een gesloten instelling is niets voor mijn vader, daar waren mijn broer en ik het wel over eens. En waarschijnlijk was hij daar nog te ‘goed’ voor. Op het eerste gezicht merkte je eigenlijk weinig aan hem, maar hij moest hij wel ondersteuning hebben. Maar hoe regelden we dit? We begonnen onze zoektocht op het internet. Door de grote hoeveelheid informatie, zagen we door de bomen het bos niet meer.

Adviespunt Zorgbelang

Een vriendin van mij attendeerde me op het Adviespunt Zorgbelang. Ze had het ergens gelezen en zag hoe moeilijk ik het had. Ik had wel twijfels voordat ik naar het Adviespunt belde. Wat gebeurt er als ik niet uit mijn woorden kom, of begin te huilen aan de telefoon? Konden ze me eigenlijk wel goed helpen? Moest ik betalen voor de ondersteuning? Ik vond het ook wel lastig om goed te verwoorden wat ik dan precies wou. Gelukkig boden ze bij het Adviespunt een luisterend oor. Ze namen alle tijd voor mij en stelden me gerust. Ze gaven me informatie en hielpen mij om heldere vragen te formuleren. Zo wist ik, waar we moesten zijn en welke vragen we konden stellen. De ondersteuning is gratis dus ik had me voor niets zorgen gemaakt.

Herken je, jezelf in het verhaal van Sonja of ken je iemand die in een vergelijkbare situatie zit?

Het Adviespunt is zowel via telefoon (074-291 35 97 ) als via e-mail (clientondersteuning@zorgbelang-overijssel.nl) te bereiken. Geef dit bericht ook gerust door aan anderen. Help mee de bekendheid te vergroten zodat iedereen die dat nodig heeft snel geholpen kan worden.

Terug naar overzicht