Manja zat met haar handen in het haar: 'Kan mijn dochter naar een gewone basisschool?'

Tijdens mijn bevalling kreeg onze dochter Ilse, zuurstof tekort, zo vertelt Manja. Hierdoor heeft Ilse een spraakachterstand. Ondanks dat ze al een tijdlang elke week logopedie kreeg ging ze maar langzaam vooruit. We stonden voor de keuze naar welke basisschool ze moest gaan. Haar taalbegrip leek goed en volgens onze gastouder en andere mensen om ons heen was ze slim genoeg voor de ‘gewone’ basisschool.

Speciaal basisonderwijs ver weg

Dat idee hadden we zelf ook en wellicht was het speciaal onderwijs behoorlijk ver rijden. Misschien werd onze kleine meid dan al vroeg opgehaald met een busje en moest ze samen met grote kinderen naar het speciaal onderwijs. Onze dochter is vrij timide en al deze indrukken leken ons niet zo geschikt voor haar. We wisten niet goed wat we moesten doen en voor welke school we moesten kiezen.

 

Zoveel mogelijkheden

Moesten we alle scholen bij langs om te kijken welke geschikt was voor onze dochter? Ik kreeg het al benauwd bij de gedachte. Moest ik iedereen vertellen hoe goed onze dochter het deed en dat ze best slim was? Wat nou als ik het mis had? Misschien wilde ik als moeder graag zien dat mijn kind het goed deed maar was dat in werkelijkheid niet zo? Ik wist het werkelijk niet. De logopedist adviseerde ons om contact op te nemen met het Adviespunt Zorgbelang. Daar kreeg ik advies over wat er allemaal mogelijk was. Samen met de cliëntondersteuner heb ik alles op een rijtje gezet. Dat alleen was al heel fijn. Mijn hoofd tolde van alle dingen die ik wel en niet wilde en samen met de cliëntondersteuner kwam er weer logica in mijn chaos.

 

Het gaat goed

Inmiddels zit onze dochter al een paar maand op het regulier basisonderwijs. Ze gaat straks na de zomervakantie voor het tweede jaar groep 1 volgen maar ze is enorm vooruit gegaan. Ze trekt zich op aan de andere kinderen en heeft enorm veel plezier. Ik ben zo blij dat we hebben gekozen voor een school in de buurt. Ze kent inmiddels al veel kinderen die dichtbij wonen en het gaat erg goed. We zijn nog steeds erg blij dat we het Adviespunt hebben ingeschakeld.

 

Herkent u, zich in het verhaal van Manja of kent u iemand die in een vergelijkbare situatie zit?

Het Adviespunt is zowel via telefoon (074-291 35 97 ) als via e-mail (clientondersteuning@zorgbelang-overijssel.nl) te bereiken. Geef dit bericht ook gerust door aan anderen. Help mee de bekendheid te vergroten zodat iedereen die dat nodig heeft snel geholpen kan worden.

 

 

Terug naar overzicht